Over OptiMedis

OptiMedis heeft als doel meer gezondheid per zorgeuro te realiseren voor de inwoners, zorgverleners en zorgverzekeraar in een regio zonder dat dit de zorgverzekeraar en haar premiebetalers extra geld kost. De kostenombuiging of besparing als gevolg van de gezondheid en rendementsverbetering worden verdeeld tussen de zorgverzekeraar en het samenwerkingsverband van zorgverleners en OptiMedis. Daaruit worden de extra inspanningen van de zorgverleners, de extra ondersteuning van OptiMedis en de (her)investeringen in preventie en innovatie structureel en blijvend gefinancierd: het vliegwiel.

OptiMedis Nederland bv is een exclusieve joint venture voor Nederland tussen OptiMedis AG (de populatiemanagementorganisatie in Gesundes Kinzigtal) en Nederlandse koplopers in populatiemanagement voortkomend uit Adstrat Consulting in Leiden. Met onze visie, kennis, motivatie en volharding willen wij doen waar anderen over praten: de zorg toekomstbestendig maken door verbetering van de zorgresultaten, ervaringen en kostenontwikkeling. Dat doen we door zorgverleners samen aan het stuur te brengen van resultaatgerichte transmurale zorgprogramma’s en contractvormen voor specifieke populaties in de regio.

Team Nederland

Jurriaan Pröpper en Helmut Hildebrandt van OptiMedis

Jurriaan Pröpper heeft de leiding over OptiMedis Nederland en wordt daarin ondersteund door Helmut Hildebrandt, CEO van OptiMedis AG.

Jurriaan Pröpper (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.) heeft zo’n 25 jaar ervaring in management en consulting, waarvan de helft in de zorg. Hij heeft de proeftuin populatiezorg in Alkmaar e.o mede opgericht (www.samensterkerinzorg.nl) en geeft vele lezingen en presentaties over populatiezorg en contractinnovatie.
Pröpper was van 2006 tot 2015 partner van Adstrat Consulting. Van 2009 tot 2015 was hij bekend als de BNR Cijferdokter dankzij een wekelijkse column bij Paul van Liempt op BNR Nieuwsradio. Dit is hij geworden naar aanleiding van zijn boek: “Een (on)gemakkelijke keuze, businessplan voor Nederland” (ISBN 9789068829570). Ook was hij tot en met 2015 bestuurslid van De Publieke Zaak (www.publiekezaak.nl), waar hij o.a. The Fact Club heeft opgezet tijdens de vorige landelijke verkiezingen. Hij heeft strategie consulting geleerd bij McKinsey, marketing bij Unilever en operations management bij technologieconsultant Magnus.

Helmut Hildebrandt is CEO van OptiMedis AG en van Gesundes Kinzigtal GmbH. Hij schreef onder meer het boek Gesundheitsbewegungen in Den USA. Hildebrandt heeft als apotheker en medisch wetenschapper jaren aan verschillende preventieprojecten voor de WHO gewerkt. Daarnaast heeft hij twintig jaar lang zorginstellingen voorzien van strategisch en organisatorisch advies. Eind jaren negentig voorzag hij als consultant de toenmalig Duitse minister van Volksgezondheid (Andrea Fischer) van advies over de ontwikkeling van geïntegreerde zorg in Duitsland.